Dit jaar overweegt bijna 7 op de 10 werkende Nederlanders te wisselen van baan, zo blijkt uit recent onderzoek van carrièreplatform LinkedIn. Dat betekent veel concurrentie bij het solliciteren.

Het is dus belangrijk om op te vallen bij recruiters. Maar hoe doe je dat? De Amerikaanse Bonnie Dilber is wervingsmanager bij softwarebedrijf Zapier. Hieronder deelt ze vijf tips om op te vallen als sollicitant.

1. Stem je cv zo goed mogelijk af op de baan waarop je solliciteert

Recruiters krijgen enorm veel cv’s binnen. Bij een eerste scan van je document bepalen ze in minder dan tien seconden of ze meer tijd aan je willen besteden.

Waar zijn ze naar op zoek?

  • Of je voldoet aan de eisen in de functieomschrijving;
  • Of je ervaring hebt binnen de functie en industrie;
  • Of je het bedrijf kan helpen.

Als je dit laat zien, maak je een goede kans om verder te komen.

Maar...ben je niet geschikt, dan ben je niet geschikt. Ik raad altijd aan om een eerlijke beoordeling te maken van je kwalificaties en te zorgen dat je cv objectief aantoont of je aan de gevraagde kwalificaties voldoet.

Als het antwoord nee is, heeft het geen zin om op die baan te solliciteren.

2. Solliciteer snel

Op sommige vacatures komen binnen een paar dagen honderden of zelfs duizenden reacties. Je kunt achter het net vissen, als de recruiters in de eerste honderd sollicitaties al genoeg sterke kandidaten tegenkomen.

Als je snel solliciteert - idealiter binnen de eerste 24 uur - kun je je kansen op een sollicitatiegesprek vergroten.

Als je een doorverwijzing kunt krijgen of iemand in het bedrijf kent die namens jou contact kan opnemen met de recruiter of wervingsmanager, kan dit ook helpen.

3. Neem contact op met het wervingsteam

Overweeg een LinkedIn-bericht te sturen naar de recruiter of wervingsmanager, als zijn of haar contactgegevens vermeldt staan bij de vacature.

Ontbreken die gegevens, dan kan een zoektocht op de LinkedIn-pagina van het bedrijf je helpen om een paar mensen te identificeren die je zouden kunnen helpen.

Uit je enthousiasme, benadruk een paar dingen waardoor je een goede match bent, deel dat je graag aanvullende vragen over je kwalificaties beantwoordt en laat weten dat je niet kunt wachten om terug te horen.

Waarom helpt dit? Nou, als ik deze berichten van sollicitanten zie, ben ik geneigd om hun profiel of sollicitatie te bekijken en als het een sterke match is, noteer ik het voor de recruiter. Dit kan voorkomen dat je over het hoofd wordt gezien.

Maar wees niet teleurgesteld als je niets hoort: niet iedereen controleert zijn berichten op het banenplatform.

4. Verkoop jezelf met een video, presentatie of portfolio

De volgende tip is wat meer werk. Maar omdat minder dan 1 procent van de kandidaten dit soort dingen doet, springt het er echt uit. Overweeg om een van deze dingen te maken:

  • Een korte video waarin je jezelf voorstelt;
  • Een presentatie waarin je een aantal van je ervaringen schetst waardoor je een sterke match bent;
  • Een klein portfolio van je werk en dit koppelen aan je cv en in je netwerkberichten.

Dit soort dingen zijn standaard in sommige vakgebieden (zoals bij designers), maar over het algemeen delen sollicitanten geen ervaringen of eerdere projecten die hun werk tot leven brengen.

Door zoiets te maken, kun je echt opvallen. Het laat zien wat je voor een bedrijf kunt betekenen en het is vooral handig als je van carrière wisselt en wil laten zien dat je eerdere ervaringen ook in een nieuwe context van toepassing zijn.

5. Wees zelfverzekerd

Als je zelfverzekerd spreekt, krijgen recruiters meer vertrouwen in je capaciteiten. Wees dus niet bang om extra te benadrukken waarom juist jij zo geschikt bent voor deze baan.

Schets een beeld van wat je van plan bent te doen in je eerste paar maanden in de functie. Voel je vrij om na een sollicitatiegesprek contact op te nemen met de manager om je ervaringen of aanvullende ideeën te delen.

Bonnie Dilber is wervingsmanager bij Zapier. Voordat ze de overstap maakte naar de technische sector, werkte ze jarenlang in het onderwijs en in non-profitorganisaties als docent, programmamanager en wervingsmanager.

LEES OOK: Voor deze banen hoef je geen werkervaring te hebben: grootste aanbod in techniek, logistiek en klantenservice